حمایت از کالای ایرانی"
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان هم نقش زیادی در جذب مشتریان داخلی و خارجی دارند،
افزود: بنابراین حمایت از کالای ایرانی موضوع خیلی سادهای نیست و پیچیده است که
نیاز به یک برنامهریزی دقیق دارد که دولت این برنامهریزی را باید انجام
دهد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، افزود: لیست و آن پروتکلی
که دولت باید تهیه کند باید نامش "لیست کالاهای با کیفیت قابل توصیه دولت" باشد.
تولیدکنندگان باید تلاش کنند که با افزایش کیفیت نام محصول خود را در آن لیست قرار
دهند و مردم به آن لیست اعتماد کنند و محصول مورد نیاز خود را خریداری
کنند.
عابدی گفت: خودروهایی که میتوانند استاندارد جهانی را حفظ کنند
میتوانند در آن لیست قرار گیرند. اگر نمیتوانند دولت باید به آنها کمک کند. ممکن
است خودروسازها و برخی کارخانهها نیاز مالی داشته باشند که با رفع آن نیاز بتوانند
کیفیت خودرو را بالا ببرند و استانداردها را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه
کلید کردن روی بحث خودرو، ظلم به تولید داخل است، افزود: وقتی بادام و گردو از خارج
وارد میشود در حالی که میتوانیم وارد نکنیم در این صورت نباید تنها روی بحث خودرو
متمرکز شویم، چراکه با این کار تولیدات داخل را لوث کردهایم. همه میدانند که
هیچکس جرات نمیکند خرید خودروهای داخلی را به کسی توصیه کند. آمار مرگ و میر
تصادفات در ایام عید اگر بررسی شود مشخص میشود خودروهای ساخت داخل چه نقشی در وارد
کردن خسارت به کشور داشتهاند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای
اسلامی، خاطر نشان کرد: بنابراین باید روی یک سری کالاهایی که تزئینی هستند و به
سلامت مردم لطمه نمیزنند برنامهریزی شود تا مشابه این کالاها از خارج وارد نشود.
چرا کیف، کفش و چوب را باید از خارج وارد کنیم در حالی که کارگاههای داخل تعطیل
باشند؟
یک اقتصاددان میگوید حمایت از کالای ایرانی با فراهم کردن بستر رقابت فراهم خواهد شد، در نتیجه نباید مرزها را ببندیم. همچنین مهمترین مسالهای که سیاستگذاران ما باید به آن توجه کنند جلوگیری از رانت برخی تولیدکنندههای وابسته به نهادها و ارگانهاست که این مساله تولیدکننده بخش خصوصی را دلسرد و سرمایهاش را به خارج از کشور هدایت میکند.
علیرضا دانشور در گفتوگو با ایسنا، درباره شعار امسال «حمایت از کالای ایرانی» که توسط مقام معظم رهبری تعیین شد، توضیح داد: ابتدا باید به این نکته توجه کرد که حمایت از کالای ایرانی به این معنی نیست که فقط از کالاهای ایرانی استفاده کنیم، چرا که برخی کالاها هستند تولید مشابه داخلی ندارند و برخی دیگر کیفیت نازلی دارند. حمایت از کالای ایرانی به این معنی است که راههایی فراهم کنیم که راه رقابت برای محصولات تولیدی داخلی فراهم شود.
وی اضافه کرد: در این زمینه توجه به تولید کنندگان داخلی به ویژه کسانی که در بخش خصوصی فعالیت میکنند بسیار مهم است. بعضا میبینیم که شرایط تولید کننده بخش خصوصی با شرایط تولید کننده وابسته به نهادها و ارگانها اصلا قابل قیاس نیست. در شرایط مشابه تولیدکنندگان نهادها و ارگانها از موقعیت بهتری برخوردارند. این موضوع به ویژه به کسانی که با سرمایه شخصی خود فعالیت میکنند آسیب میزند. برخی از سرمایهگذاران از برخی رانتهایی بهرهمند هستند که در قیاس با سرمایه گذاران بخش خصوصی موقعیت بهتری را برایشان رقم میزنند و همین در انگیزه افراد برای سرمایه گذاری در داخل کشور تاثیر منفی دارد.
این اقتصاددان با بیان اینکه باید مساله جلوگیری از رانت برخی افراد وابسته به نهادها و ارگانها جدی گرفته شود، گفت: حتی متاسفانه در مسائل قضایی این موضوع به چشم میخورد و دیده میشود که بعضا حمایتهای غیرقانونی از این افراد میشود و چنین وضعیتی منجر به آن خواهد شد که یا سرمایه شخصی افراد از کشور فرار کند و یا اینکه به سمت و سوی راههای غیرقانونی کسب درآمد هدایت شود.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران این را هم گفت که سیاستگذاریهای ارزی در موضوع سرمایهگذاری اهمیت بسیاری دارد. متاسفانه اکنون قیمت سکه و ارز به صورت افسارگسیخته رشد کرده و همین امر منجر به بی ثباتی در اقتصاد کلان ایران شده است، چنین وضعیتی سرمایهگذار را نسبت به ورود به بازار دلسرد میکند. وقتی سرمایهگذار مطمئن نباشد چه چشماندازی در بازار وجود دارد، طبیعتا نسبت به سرمایهگذاری در اقتصاد یک کشور تعلل خواهد کرد.
وی به بحث مهم فرهنگسازی اشاره کرد و گفت: با این حال بخش تقاضا هم مهم است و باید با فرهنگسازی زمینه استفاده از کالای ایرانی را فراهم کرد. اکنون صداوسیما یکی از ارگانهایی است که میتواند در این امر مهم مفید واقع شود. صداوسیما باید به سمتوسوی تبلیغات مناسب برود و با برنامه سازی افراد را به سمت مصرف کالای ایرانی تشویق کند.
این اقتصاددان با بیان اینکه سیاستگذاریهای غلط در تمامی دولتها منجر به آن شده که امروز کالای ایرانی کیفیت نازلی داشته باشد، اظهار کرد: در همه سطوح سیاستگذاریها به نحوی بوده که تولیدکننده تمایل و انگیزهای برای ارتقا کیفیت کالای خود نداشته است، اکنون نیز راهکار ارتقاء کیفیت فراهم کردن بستر برای رقابت است، بنابراین تاکید میکنم که حمایت از کالای ایرانی به معنی بستن مرزها نیست. اگر مرزها باز باشند و کالاهای خارجی به کشور وارد شوند و یک کالای ایرانی کیفیت لازم را داشته باشند و به وفور هم پیدا شوند مصرف کننده داخلی دلیلی برای تمایل به سمت و سوی کالای خارجی نخواهد داشتکالای ایرانی خوب باید خرید. کمپین حمایت از کالای ایرانی، با عزم ملی در خرید محصولات و خدمات ایرانی اجرایی می شود. نام گذاری سال ۹۷ به نام حمایت از کالای ایرانی توسط آیت الله خامنه ای و تاکید ایشان به توسعه فضای کسب و کار کشور در اکو سیستم اقتصاد مقاومتی که نگاه درون زا و برون نگر را در مختصات اقتصاد ملی تبیین می کند، بار دیگر اهمیت توجه به تولید داخلی را در کانون توجه مسئولان، رسانه ها، مردم و فعالان اقتصادی در ابتدای سال جدید قرار داد. این برای چندمین بار پیاپی در سال های اخیر است که در ادامه روند نام گذاری سال ها توسط ایشان، موضوعی اقتصادی در نظر گرفته می شود و بر اهمیت آن تاکید می گردد.
اگر به دنبال ارتقا کارآفرینی دیجیتالی، توسعه دولت الکترونیک، گسترش استارت آپ ها، رونق اقتصاد دیجیتال و تشویق اقتصاد دانش بنیان در اشل بین المللی هستیم، چاره ای جز حمایت ژرف و شگرف از کالای ساخت ایران در چشم انداز راهبردی بیست ساله جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ نداریم.
کشور در سالهای اخیر با رکود تورمی و افزایش نرخ بیکاری و نقدینگی مواجه شده است و به نظر می رسد، فرجام برجام هر چه باشد، تا اصلاح سیستم ها و رویه ها و مناسبت های عملیاتی و کارکردی اقتصاد خرد و کلان کشور در آستانه عصر ۱۴۰۰ صورت نگیرد، موفقیت شایسته ای در انتظار نخواهد بود. اقتصاد دولتی ایران که دهه هاست از اقتصاد سیاه نفت رنج می برد، همچنان در آستانه پایان دومین دهه قرن بیست و یکم، با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که برخی از کشورهای جهان اول همچون کشورهای اسکاندیناوی و ۵ قدرت برتر اقتصادی جهان از جمله ژاپن، سالهاست برای برون رفت از این چالش ها برنامه ریزی مدون و مستند دارند.
متاسفانه طبق آمارها، ملت ایران، از بزرگ ترین مصرف کنندگان: برنج، آب، گاز، نفت، شکر، روغن، نمک، بنزین و لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان است و سالانه میلیارد ها دلار از سرمایه ملی، به دلیل فرهنگ ضعیف بهینه مصرف کردن و کنترل منابع، هدر می رود. قطعا فرهنگ صرفه جویی بهینه، در هدر رفت این بخش عظیمی از سرمایه ایرانیان در یک برنامه بلند مدت ۱۰ ساله، میتواند رونق فوق العاده ای به فضای کسب و کار و اشتغال کشور بدهد که فرصت های بیشماری برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی فراهم می کند.